DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 10 juli 2020

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

En wéér stelt de gemeente een deadline aan De Meerpaal: tekorten moeten weg

En wéér stelt de gemeente een deadline aan De Meerpaal: tekorten moeten weg
De Meerpaal
Foto: ©maartenheijenk.nl
Redactie: M.H.

DRONTEN - De Meerpaal heeft het financieel moeilijk door de tegenvallende resultaten van horeca, evenementen en theater. De directie van De Meerpaal moet dat probleem oplossen, vindt het gemeentebestuur. Eigenlijk had dat al in het eerste kwartaal van 2017 moeten gebeuren. Die deadline is al lang en breed gepasseerd en B en W hebben nu een nieuwe deadline gesteld. Deze keer moet De Meerpaal binnen 3 maanden met een oplossing komen.

Eind 2016 stelde stelde wethouder Ton van Amerongen dat De Meerpaal in het eerste kwartaal van 2017 met een plan van aanpak moest komen voor het kostendekkend maken van de horeca, de evenementen en het theater.

In februari 2018 zijn er nieuwe gesprekken gevoerd tussen de gemeente en De Meerpaal. Het resultaat daarvan is dat er nu een nieuwe deadline ligt voor scheidend Meerpaal-directeur Anke Weeda. „Om actief te werken aan een oplossing is De Meerpaal een tijdslimiet gegeven van drie maanden om te komen met een uitwerking”, schrijven B en W nu.

Oplossing

Gemeente en Meerpaal zijn het inmiddels eens over de richting van die oplossing. Gezamenlijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat De Meerpaal zich meer moet richten op haar maatschappelijke functie en minder op evenementen en horeca. Het betekent dat De Meerpaal moet inzetten op ontmoeting en verbinding.

Samen vinden ze dat de drempel van De Meerpaal verlaagd moet worden: „De Meerpaal moet meer openstaan naar stichtingen en verenigingen in de vorm van het faciliteren van zalen, vergaderruimtes, etcetera.”

Theater moet beter

Ook zijn gemeente en Meerpaal het erover eens dat de theaterfunctie van belang is, maar dat de resultaten onvoldoende zijn. Uit de gesprekken is naar voren gekomen dat de programmering van het theater verbeterd moet worden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het theater moet beter.