DeDrontenaar.nl

Vrijdag, 18 september 2020

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Voster Boekverkopers is bij terugkeer aan Redepassage klaar voor de toekomst

Voster Boekverkopers is bij terugkeer aan Redepassage klaar voor de toekomstVoster Boekverkopers is bij terugkeer aan Redepassage klaar voor de toekomst
Redactie: M.H.

DRONTEN - Frank Voster is met zijn boekhandel verhuisd van Het Ruim naar De Redepassage 5, uitgerekend het pand waar zijn ouders bijna vijftig jaar geleden begonnen. De naam van het bedrijf is veranderd in ‘Voster Boekverkopers sinds 1968’.

Wat zijn de achtergronden van de verhuizing?
Frank Voster: ,,Dat heeft bedrijfseconomische redenen. De consument koopt steeds meer via internet, ook via ònze internetsite, maar dat was niet genoeg om de mindere verkoop in de winkel op te vangen. Dus we moesten iets doen.’’

Jullie zijn dus naar een kleiner pand verhuisd?
,,Dat klopt. Aan Het Ruim hadden we 500 vierkante meter en hier 200. Deze winkel kwam vrij doordat Steps er uit ging. Het is het pand waar mijn ouders in 1968 zijn begonnen, dat is wel een leuke bijkomstigheid.’’

Hoe lang hebben jullie aan Het Ruim gezeten?
,,Vanaf 1987. Het was indertijd de Centra van de heer Bleeker. Hij maakte er op dat moment een C1000-supermarkt van en verhuisde naar achter de Hema. Dat maakte voor ons de weg vrij om naar een wat groter pand te gaan.’’

Is jullie assortiment na deze verhuizing ook veranderd?
,,Het is natuurlijk wat ingekrompen. Dat heeft ook te maken met de veranderde aanlevertijden. Vroeger moest je 4 of 5 dagen wachten als je een boek bestelde, tegenwoordig heb je ‘m binnen 24 uur in huis. En we zijn van 14 meter tijdschriften teruggegaan naar 7. Het aantal titels is wel vrijwel gelijk gebleven; we presenteren het alleen wat anders.’’

Twee jaar geleden startte u met een lunchroom. Is die meeverhuisd?
,,We hadden veel vaste klanten, maar te weinig om winstgevend te kunnen draaien. Daarom gaan we de horeca nu op kleine voet voortzetten. We integreren het binnen de boekhandel: er komt een bar met een groot koffiezetapparaat en we hebben een keukentje waar we in het weekeinde wat broodjes en soep klaarmaken.’’

Zijn er ook minder medewerkers?
,,We hebben afscheid moeten nemen van twee medewerksters. Gelukkig hebben die voordat we gingen verhuizen allebei een baan gevonden binnen het centrum, dus dat is op een goede manier opgelost!’’

Hoe zijn de reacties?
,,Heel positief. Er zat een lichte vloer en verlichting van een modezaak in. Daardoor is het een veel lichtere winkel geworden dan aan Het Ruim. Bovendien is de pui hoger en dat geeft een wat weidsere inkijk in de winkel.’’

Hoe is de verhuizing gegaan?
,,Dat hebben we vooral in de avonduren en de weekeinden gedaan met vrienden en kennissen. We hebben aan Het Ruim op de dag voor Kerst de laatste boeken die we kwijt wilden weggedaan voor 1 euro per boek. Alhoewel dat een beetje pijn deed, had het wel het beoogde effect. Officieel zijn we 1 januari begonnen in de nieuwe winkel.’’

En de naam is ook veranderd?
,,Ja, we heetten vroeger Voster Boek en Kantoor. Dat ‘kantoor’ was een beetje achterhaald en we hebben er nu van gemaakt: Voster Boekverkopers sinds 1968. De derde generatie werkt ook al mee! Mijn dochter Marit gaat de zaak niet overnemen, maar ze vindt het wel leuk om in de weekeinden mee te helpen.’’