DeDrontenaar.nl

Zondag, 27 september 2020

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Openstellen bussluis Dronterweg is oplossing voor probleem dat niet bestaat

Openstellen bussluis Dronterweg is oplossing voor probleem dat niet bestaat
De bussluis bij de Dronterweg/Biddingringweg.
Foto: screenshot Google Streetview
Redactie: M.H.

DRONTEN - Een verkeersdeskundige van de firma Mobycon uit Zwolle adviseert de gemeente om de bussluis tussen de Dronterweg en de Fazantendreef niet open te stellen voor het verkeer. In het deze week openbaar gemaakte onderzoeksrapport concludeert Mobycon dat het een oplossing zou zijn voor een probleem dat niet bestaat.

De provincie legt volgend jaar een rotonde aan op de kruising Biddingringweg - Dronterweg. Een inwoner gaf de suggestie om meteen de bussluis open te stellen voor het verkeer, om zo de wijk Dronten-zuid te ontlasten. Wethouder Irene Korting ziet dat niet zitten en overtuigde de afgelopen week de gemeenteraad. De wethouder baseerde zich op het rapport van Mobycon. Dat rapport is nu dus openbaar gemaakt.

Geen reductie

Volgens Mobycon zorgt het openstellen van de bussluis voor een extra wijkontsluiting enerzijds en een verplaatsing van de verkeersstroom op de Fazantendreef anderzijds: „Het leidt echter niet tot reductie van de verkeersstromen.”

De verkeersintensiteit zou zich nagenoeg één-op-één verplaatsen van de Pimpernel naar de Fazantendreef en het gedeelte van de Kruidendreef nabij de Fazantendreef. Mobynel berekent dat drukte op de Fazantendreef zou toenemen van 975 auto’s per etmaal naar 3.000.

Geen ongevallen

Daar staat een afname tegenover van het aantal auto’s op De Wissel (-2.000), De Zuid (-1.125), de Kruidendreef (-1.125) en de Pimpernel (-1.125). Die verkeersreductie op de Kruidendreef en de Pimpernel is volgens de onderzoekers helemaal niet nodig. Beide wegen zijn prima geschikt voor het huidige aantal auto’s. Bovendien zijn er nauwelijks ongevallen: „In de afgelopen 6 jaar één ongeval op de Pimpernel en één op Kruidendreef, zonder slachtoffers en met alleen blikschade.”

Het openstellen van de bussluis kost minimaal zes ton. Dat geld zou gaan naar nieuwe maatregelen voor de veiligheid van de fietsers, het verbreden van de busbaan en de extra aansluiting op de nieuwe rotonde. Daar komt nog bij dat de provincie als eigenaar van de Dronterweg en de Biddingringweg de openstelling helemaal niet ziet zitten.

Geluidsoverlast

Nadeel is ook een toename van de geluidsoverlast op de Fazantendreef, Dille, Oostergo, Melisse, Koriander, Kervel, Gaasterland, De Zaan en dergelijke. Juist vanwege de geluidsoverlast in dat gebied heeft de provincie in februari besloten om geluidsarm asfalt toe te passen op de Biddingringweg. Het zou onlogisch zijn om nu op een andere weg weer voor extra herrie te zorgen.

Mobycon ziet geen verkeerskundige noodzaak om de bussluis open te stellen, maar ook geen verkeerskundige belemmeringen. Alle plussen en minnen opgeteld is de eindconclusie dat gemeente Dronten niet moet overgaan tot openstelling van de bussluis.

Dronterweg - Biddingringweg