Onderdeel van BrugMediaDagelijks online, elke 2e maandag van de maand op je deurmat in de gemeente DrontenUPLOAD HIER
uw eigen nieuws
op onze nieuwssite!
<< Ga terug

Medewerkers begraafplaats De Wissel in Dronten worden bestookt met vragen

Medewerkers begraafplaats De Wissel in Dronten worden bestookt met vragen
Gerrie Radewalt en Henk Keijzer op de uitvaartbeurs.
Foto: ©maartenheijenk.nl

DRONTEN - Henk Keijzer is beheerder van begraafplaats De Wissel in Dronten en Gerrie Radewalt doet de administratie. Allebei zijn ze in dienst van de gemeente Dronten en zaterdag stonden ze voor ’t eerst op een uitvaartbeurs. De Drontenaren bestookten hen met vragen.

Wat is jullie rol bij een begrafenis?
Henk Keijzer: ,,Ik werk buiten, op de begraafplaats. Wij werken doorgaans samen met de uitvaartleider. Als de begrafenisstoet aankomt, begeleid ik ze naar het graf en laat ik de kist zakken. Verder doen we het groenonderhoud, het onderhoud van de graven, opgravingen, van alles.’’

Iemand in mijn omgeving komt te overlijden en ik wil dat hij begraven wordt op De Wissel. Bel ik dan met jullie?
Henk Keijzer: ,,Doorgaans gaat dat via de uitvaartondernemer: Yarden, Monuta, Volatus of een ander bedrijf. We zoeken dan samen naar een geschikte dag en tijd.’’

De mensen komen dus nooit rechtstreeks naar jullie?
Henk Keijzer: ,,Sommigen willen het helemaal zelf regelen en dat kan ook. Dan overleggen we over hun wensen. Laatst waren er mensen die zelf het graf wilden sluiten. Daar proberen we in overleg aan tegemoet te komen. Je moet dus goed luisteren naar wat de mensen willen, het doet er niet toe wat wij willen.’’

Met wat voor verwachtingen gingen jullie hier vanochtend naartoe?
Gerrie Radewalt: ,,Ik heb vooraf navraag gedaan bij vrienden en kennissen en het rare is dat het toch nog steeds een heel beladen onderwerp is. Zo gauw het over de dood en begraven gaat, is men toch een beetje terughoudend. Als je vraagt of ze naar de uitvaartbeurs komen, dan zeggen ze: daar ben ik nog niet aan toe hoor, daar ben ik nog veel te jong voor. Daarom ben ik blij dat er zoveel mensen zijn gekomen. De opkomst is boven verwachting.’’

Wat voor soort vragen krijgen jullie?
Henk Keijzer: ,,Heel veel mensen hebben vragen over wat we precies doen en vooral ook over financiële zaken. Daarnaast willen ze van alles weten over het ruimen: wanneer gebeurt dat en wat doen we ermee na het ruimen.’’
Gerrie Radewalt: ,,Veel mensen vragen wat er allemaal mogelijk is. En dan blijkt dat er meer mogelijk is dan men denkt. We krijgen ook vragen over de regels, bijvoorbeeld over het begraven in het graf van de echtgenoot of echtgenote. Veel mensen weten niet dat ook een kind in hetzelfde graf begraven kan worden.’’

Hoe zijn de reacties?
Gerrie Radewalt: ,,Het mooie van zo’n beurs is dat de mensen anoniem naar ons toe kunnen stappen. Het is laagdrempelig, er wordt geen entree geheven. Ze kunnen hun vragen stellen en ze kunnen kennismaken. Van sommige dingen weten ze niet dat het mogelijk is.’’

Jullie merken dus ook op de begraafplaats dat uitvaarten steeds persoonlijker worden?
Gerrie Radewalt: ,,Jazeker. Iedereen wil een eigen invulling geven aan een begrafenis door middel van muziek, voorwerpen, rituelen. Dat is allemaal mogelijk. Vanochtend werd de beurs geopend met een doedelzakspeler. We hebben ook al eens een begrafenis gehad met jachthoornblazers. De overledene had zelf jachthoorn gespeeld en zo kun je een persoonlijke invulling geven aan die laatste uren.’’

Onderscheidt De Wissel zich van andere begraafplaatsen?
Henk Keijzer: ,,Dat is moeilijk om van je eigen begraafplaats te zeggen, maar ik vind van wel. Wij luisteren naar wat de mensen willen. Het fijnste is als de familie na afloop zegt: je hebt het goed gedaan. Je kunt het maar één keer doen en dan moet je het goed doen. Dat is een cliché, maar zo is het wel.’’
Gerrie Radewalt: ,,Je moet gewoon eens op de begraafplaats gaan kijken. Het ziet er fantastisch uit. Dat vinden wij tenminste, wij zijn er heel blij mee.’’

Uitvaartbeurs



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo