DeDrontenaar.nl

Maandag, 13 juli 2020

Dagelijks online, elke 2e woensdag van de maand op je deurmat in de gemeente Dronten

Alke Beier gaat met Bigfeet juist dicht op maandag en dinsdag: „Behoefte aan rust”

Alke Beier gaat met Bigfeet juist dicht op maandag en dinsdag: „Behoefte aan rust”
Alke Beier telt de dagen af.
Foto: ©maartenheijenk.nl
Redactie: M.H.

DRONTEN - Terwijl de hele Nederlandse horeca smachtend uitkijkt naar de heropening op 1 juni, heeft Alke Beier een drastisch besluit genomen: „Ik ben maandag en dinsdag gesloten.” In haar eentje heeft ze cafetaria Bigfeet aan Het Ruim in Dronten gedurende de coronacrisis zeven dagen in de week opengehouden. En nu heeft ze behoefte aan een paar dagen rust.

Alke verwacht bovendien weinig klandizie: „Iedereen gaat maandag en dinsdag naar de zaken waar ze al anderhalve maand niet naartoe konden. En dat is niet hier, ik ben de hele tijd open geweest.”

Gehalveerde omzet

Op 6 april moest de Nederlandse horeca de deuren sluiten. Bigfeet bleef open voor afhalen, maar de ondernemer moest genoegen nemen met een gehalveerde omzet. Hard werken voor minder geld? „Zeg maar gerust: hard werken voor niks. Je kunt amper je rekeningen betalen.”

Als we vragen of de verhuurder haar tegemoet is gekomen, blijft het stil. Een smalende lach zegt genoeg. Sluiten was echter geen optie: „Dan lopen de schulden nog harder op…”

Boze reacties

Het was de afgelopen anderhalve maand niet makkelijk om alles uit te leggen aan de klanten. Sommigen liepen boos weg als hen gevraagd werd anderhalve meter afstand te houden of als ze niet mochten gaan zitten voor een kop koffie.

Die boze reacties verwonderden haar niet altijd: „Want de mensen die tijdens de lockdown op straat liepen, waren de mensen die zich niet aan de lockdownregels hielden. Je kunt moeilijk verwachten dat ze zich bij binnenkomst in mijn zaak opeens wel aan alle regels houden.”

Voor de ondernemer zat er niets anders op dan streng te zijn: „Anders sluiten ze mijn zaak.” Ze vertelt dat de gemeente Dronten de zaak scherp in de gaten houdt: „Alhoewel… bij de een zijn ze strenger dan bij de ander. Hier stonden ze op dag drie al voor de deur.”

Geen probleem

Alke Beier begrijpt dat veel collega’s uitkijken naar 1 juni. Zelf vindt ze het ook fijn als mensen hun bestelling weer ter plekke kunnen opeten: „En anderhalve meter is hier geen enkel probleem. De klanten hebben hier nog nooit dichter op elkaar gezeten.”

Waar ze tegen opkijkt zijn alle nieuwe regels. „Mensen moeten hun handen wassen bij binnenkomst èn als ze weer weggaan. En ik moet iedereen zeven vragen stellen over hun gezondheid. Op iedere vraag moeten ze antwoorden: nee, anders was ik thuisgebleven.”

„Ik heb het gisteren bij twee klanten geprobeerd. Bij vraag 1 antwoorden ze nee, bij vraag 2 is het nee, bij vraag 3 roepen ze al harder: nee, anders was ik thuisgebleven! Bij vraag 4 is het: neehee, anders zat ik in quarantaine! Maar je mòet alle zeven vragen verplicht stellen, zowel bij de reservering als bij binnenkomst. Want in de tussentijd kan de situatie veranderd zijn.”

Vooral afhalen

Het is de reden waarom Bigfeet zich ook na 1 juni vooral op afhalen richt. „Ik ben hier alleen. Stel je voor: er komen 20 mensen binnen. Moet ik dan iedereen de regels uitleggen?”

De regels zijn volgens Alke niet het enige probleem: „Op een gegeven moment krijg je een persoon met corona binnen. Die heeft niet gehoest en heeft nog geen symptomen. Iedereen die hier lekker heeft zitten eten, wordt dan 2,5 week later gebeld door de GGD: bent u bij Bigfeet geweest? Voor je het weet, word jij gezien als besmettingshaard. Dat wil niemand, maar je kunt als horeca-ondernemer alleen consequent de regels aanhouden en iedereen blijven wijzen op verantwoord gedrag.”

Ze is bang dat de situatie voorlopig niet verandert: „We moeten er maar mee leren leven. En proberen gezond te blijven. Het enige dat ik kan doen, is ervoor zorgen dat de mensen geen corona krijgen in Bigfeet. Al het andere heb ik niet in de hand.”